De auto aan banden

19 november 2008
Categorieën: Over de maatschappij
1 reactie »

We hebben in Nederland teveel auto’s … of te weinig wegen. Dat is maar net hoe je het bekijkt. Het zou enorm schelen wanneer er meer auto’s op de bestaande wegen zouden passen, en als ze dan ook nog door zouden kunnen rijden. Daarom ben ik voorstander van het zo snel mogelijk ontwikkelen en invoeren van geleide verkeerssystemen.

 

Ik stel me voor dat ik in de niet zo heel verre toekomst naar de rand van mijn woonplaats rijd en me daar aanmeld bij de toegangspoort tot de snelweg. Ik voer in de computer in waar ik naartoe wil en vervolgens geef ik het stuur uit handen.

Via een sensor op de bodem van mijn auto krijgt een geavanceerd computersysteem de volledige controle over mijn voertuig: welke richting ik op ga, welke rijbaan ik neem, hoe hard ik rij, et cetera.

Omdat het systeem alle auto’s onder controle heeft, is het verkeer veiliger en efficiënter. Geen mensen meer die files veroorzaken door veel harder of langzamer te rijden dan anderen, geen zenuwpezen meer die van baan naar baan schieten, geen agressie meer door te lang links rijden en bumperkleven.

Ondertussen geniet ik van de voordelen van de auto (privacy, vervoer van deur tot deur, vertrek wanneer ik dat wil) en die van het openbaar vervoer (alle tijd om nuttige dingen te doen, zoals werken, praten of slapen). Precies op het afgesproken tijdstip word ik bij de juiste afrit weer van de snelweg af geleid.

 

Natuurlijk hebben we het hier over een miljardeninvestering, maar ga eens na wat het oplevert. Minder economisch verlies door files, minder ongelukken, minder milieubelasting. En als we zorgen dat we voorop lopen in de wereld, kan het ook heel veel economisch gewin opleveren. Kijk maar eens hoe veel ons land internationaal verdient aan waterbeheersingsprojecten, omdat we daar als natie beter in zijn dan wie dan ook.

 

Verstokte autorijders, liefhebbers van het openbaar vervoer: laat horen of je denkt dat dit idee jullie bij elkaar kan brengen.

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

1 reactie op “De auto aan banden”

  1. R. Stolp:

    Beste Jan-Jaap,

    Een reactie van een discussiefan.

    Allereerst je stelling: “We hebben in Nederland teveel auto’s … of te weinig wegen. Dat is maar net hoe je het bekijkt.”

    Ik ben het hier niet mee eens. De strekking is duidelijk, echter de wijze waarop je dit stelt suggereert dat de oorzaak (en dus ook de oplossing) hierin enkel bij het aantal auto’s en/of wegen te zoeken is.
    Ik zou het iets genuanceerder willen formuleren: We hebben een fileprobleem.

    Dan je beoogde oplossing: ” Het zou enorm schelen wanneer er meer auto’s op de bestaande wegen zouden passen, en als ze dan ook nog door zouden kunnen rijden. Daarom ben ik voorstander van het zo snel mogelijk ontwikkelen en invoeren van geleide verkeerssystemen.”

    Om meer auto’s op de bestaande wegen te krijgen en bovendien in een situatie waarin de auto’s staat zijn om door te rijden zou er een geleide verkeerssysteem ingevoerd moeten worden volgens jou. Om hier een oordeel over te kunnen vormen zal ik mij moeten verdiepen in de voor- en nadelen van zo’n geleide verkeerssysteem. Ik ga hierbij van de argumenten uit die jij zelf in je blog hebt gebruikt en gebruik dus geen externe informatie.

    Ten eerste vraag ik mij af of er geen opstopping/file zou zijn bij het aanmelden bij de toegangspoort tot de snelweg. Bovendien, wanneer je daar zou invoeren waar je naartoe wilt wordt het lastig wanneer je plots onderweg om wat voor een reden dan ook je bestemming zou willen wijzigen met alle gevolgen van dien. Maar laten we uitgaan van het feit dat hiervoor een oplossing gevonden zou kunnen worden met behulp van een soort regelunit in je auto.

    Een geavanceerd computersysteem met een volledige controle over je voertuig. Dat zou inhouden dat elke auto en elke snelweg in alleen Nederland (wij zijn immers koploper) zou moeten worden aangepast. Ik denk dat een miljardeninvestering in dat opzicht een wat milde berekening is. Waar zou dat geld vandaan moeten komen?

    Je stelt dat het systeem alle auto’s onder controle heeft en dat het daardoor efficienter en veiliger op de weg zou zijn. Elk systeem (of auto in dit geval) kent fouten en ik zou niet graag in de auto willen zitten op zo’n moment. Bovendien moet je bij calamiteiten in staat zijn om de controle over te nemen. Hoe zou je dat moeten regelen?

    Voor wat betreft de efficiency zou ik willen opmerken dat het toch weer een tijdelijke oplossing is; Uiteindelijk zijn er gewoonweg teveel auto’s voor de (snel)weg en zal met jouw voorstel vroeg of laat toch de aanvoer gereguleerd moeten worden. Daar gaat dan (weliswaar na een tijdje) tevens het voordeel van het zelf bepalen van de vertrektijd.

    Het argument dat mensen files veroorzaken door veel harder of langzamer te rijden is valide, echter dat is slechts een klein aandeel in de gehele fileproblematiek. Ook het voordeel wat te behalen zou zijn voor wat betreft de mileubelasting is in mijn ogen te verwaarlozen; Er passen immers meer auto’s op de weg.

    Ik zie geen voldoende reden een dergelijk systeem in te voeren. Ik zie de voordelen zeker, echter sommige zijn mijns inziens slechts van tijdelijke aard en andere (minder ongelukken, alle tijd om nuttige dingen te doen, zoals werken, praten of slapen) wegen simpelweg niet op tegen de financiele- en veiligheidsrisico’s.

    My 2 cents!

    Groeten,

    Robert

Mijn reactie