Interviewen is meer dan vragen stellen

2 april 2009
Categorieën: Over vragen stellen en discussie voeren
1 reactie »

Interviewen is een vak. Goede en vooral slechte voorbeelden daarvan zien we dagelijks op televisie.

Veel topmanagers willen met enige regelmaat hun mensen toespreken en kiezen dan vaak voor een statement op bijvoorbeeld DVD of via intranet.

Andere bedrijven willen een serie mensen (laten) ondervragen over een bepaald thema. Een montage van alle reacties wordt verspreid binnen de organisatie of vertoond op een congres.

 

De rol van de interviewer wordt daarbij vaak onderschat. In het slechtste geval wordt er voor gekozen alleen een cameraploeg in te huren: zij kunnen de sprekers weliswaar mooi in beeld brengen, maar verder is degene voor de camera geheel op zichzelf aangewezen.

Gelukkig wordt er vaak wel gekozen voor een vragensteller, maar wordt daarvoor de verkeerde persoon aangewezen. Een filmregisseur bijvoorbeeld is gewend iemand visueel goed over te laten komen, maar zal zich niet bezig houden met de feitelijke inhoud van het verhaal.

Een journalist kan natuurlijk vragen stellen, maar is vooral gewend ‘confronterend’ te ondervragen op zoek naar ‘hard nieuws’ en dat is echt iets anders dan gericht een boodschap communiceren. Een collega als interviewer – tot slot – is weliswaar helemaal ingevoerd in de materie, maar heeft niet voldoende afstand om opbouwende kritiek te kunnen geven.

 

Waar bedrijven doelgericht voor zouden moeten kiezen, is een ‘coachend interviewer’: iemand die de spreker op zijn gemak stelt en hem laat voelen dat het ook zijn doel is het verhaal zo goed mogelijk over het voetlicht te krijgen.

Iemand dus die zich verplaatst in de interviewee en zijn boodschap. Iemand die zich tegelijkertijd bezig houdt met de vraag wie de doelgroep is en hoe die het beste aangesproken kan worden.

Het verdient dan ook de voorkeur deze interviewer in een vroeg stadium bij de communicatie te betrekken, zodat al in de voorbereiding gewerkt kan worden aan het meest effectieve interview. Een ‘coachend interviewer’ is meer dan een vragensteller: hij is communicatiespecialist, consultant, imagodeskundige, vertrouwensman en regisseur in één.

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

1 reactie op “Interviewen is meer dan vragen stellen”

  1. bert blonk:

    Hoi Jan- Jaap,

    Ik kan mezelf helemaal vinden in jou verhaal er wordt inderdaad te makkelijk gedacht over.
    Het vraagt dus voor degene die het interview doet een gedegen voorbereiding.
    Hij of zij moet ook kritisch zijn.

    Groet Bert

Mijn reactie