Je publiek beter bereiken: spetterende opening

14 april 2009
Categorieën: Je publiek beter bereiken
3 reacties »

Je eerste woorden, je eerste actie, je eerste blik de zaal in: ze vormen de eerste indruk, die bepaalt of het publiek wil weten wat je te vertellen hebt.

Zonder een pakkende opening ben je de interesse van de toehoorders direct al kwijt.

Een goede opening is niet zo moeilijk als het lijkt:

-          maak indruk: gebruik decorstukken of props. Doe iets met je persoonlijke talenten, zoals gitaar spelen, buikspreken of jongleren. Of kijk – een beetje drama mag best – eerst eens een minuut zwijgzaam de zaal in, kijk steeds een ander in de ogen. Kortom: laat je fantasie de vrije loop, doe iets onverwachts;

-          vertel een verhaal: deel iets persoonlijks of kom met een anekdote. We zijn immers allemaal nog steeds dat kleine kind, dat graag naar verhalen luistert. Een goed verhaal is makkelijk te vertellen, legt direct een connectie met je publiek en maakt meteen een helder punt;

-          hou het kort! Veel inleidingen zijn te lang en proberen compleet te zijn. Verlies je te veel tijd aan het begin verhaal, dan kom je aan het eind tijd te kort voor een echte climax;

-          hou het simpel: de aandacht van je toehoorders is aan het begin van je verhaal hoog. Je wilt die aandacht niet verliezen aan prietpraat en een langdradige, onduidelijke boodschap;

-          verplaats je in je publiek: wat is die ene gedachte die ze willen horen, onthouden en in praktijk brengen? Dat is de rode draad van je opening én de rest van je verhaal;

-          begin nooit met ‘goedemiddag, ik ben …’. Val met één ijzersterke openingszin of vraag direct midden in het verhaal: deze zin bepaalt of mensen luisteren en je verhaal zullen onthouden. Je voorstellen kan eventueel nog na je inleiding.

 

Het is vooral een kwestie van durven. Je zult merken hoe opgelucht je publiek reageert, als ze merken dat jij nu eens niet hebt gekozen voor de standaard-opening, die ze al zo vaak gehoord hebben.

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

3 reacties op “Je publiek beter bereiken: spetterende opening”

  1. Ellen van den Haak:

    Je blijft lekker bezig Jan Jaap. Houden zo. Je hebt natuurlijk gelijk met je tips om je gehoord beter te bereiken. In de tijd dat ik bij Philips speechesmanagement deed, was dat ook vaak de grootste uitdaging – de binnenomer. En overigen het leukste om over na te denken Die badeendenrace lijkt me je op het lijf geschreven. Zorg je dat je een zuidwester ophebt? Groeten en veel plezier op Koningedag.

  2. Jan Vermeiren:

    Beste Jan-Jaap,

    inderdaad het is niet zo moeilijk als het voor sommigen lijkt.

    Wat er soms wel eens misgaat, is dat er wel een vraag wordt gesteld of een verhaal wordt verteld, maar dat het niet relevant is voor de rest van de presentatie. Of dat er geen rekening wordt gehouden met de antwoorden van de mensen omdat die niet passen in de rest van het betoog.

    Groeten,

    Jan

  3. Paul ter wal:

    Beste Jan-Jaap,
    ik ben het met je eens. zeker met het laatste streepje. de andere suggesties zijn inderdaad voor wie wat past. de opening zegt veel over jezelf dus moet het ook passen bij jouw stijl en jouw aanpak. ik ben benieuwd naar nog andere suggesties.

Mijn reactie