Je publiek beter bereiken: zij zijn de echte sterren

6 mei 2009
Categorieën: Je publiek beter bereiken
Geen reacties »

Mensen zullen aandachtiger naar je luisteren of actiever deelnemen aan een discussie, als ze het gevoel hebben dat het echt over hun gaat. Zet je publiek daarom centraal in alles wat je doet, maak hún de ster van de bijeenkomst.

Daarvoor zijn er een aantal simpele trucs:

-                     haal mensen op het podium en geef ze een rol. Dit werkt nog beter als je van te voren hebt vastgesteld, met welke mensen het hele publiek zich kan identificeren: haal juist die persoon naar voren;

-                     spreek in discussies mensen persoonlijk aan in plaats van af te wachten, wie zich gaat melden. Als iemand spontaan deel neemt aan het gesprek, laat dan merken dat je weet wie hij/zij is en welke rol hij/zij speelt in de organisatie;

-                     noem namen van personen, afdelingen, werkgroepen, etc. Ze voelen zich daarmee persoonlijk aangesproken;

-                     citeer individuen;

-                     prijs individuen en groepen voor hun prestaties. Laat merken dat je weet, waar mensen mee worstelen, maar vooral dat je ziet wat ze presteren. Zoek uit wie de anonieme helden zijn van de organisatie en zet ze in het zonnetje;

-                     toon begrip voor ieders situatie en inbreng;

-                     hou bij iedere beslissing die je neemt je doelgroep voor ogen.

 

Het zijn simpele manieren om je publiek beter te bereiken. Ze zijn echter niet simpel uitvoerbaar: om de genoemde trucs goed in praktijk te kunnen brengen en niet het risico te lopen de plank volledig mis te slaan, is een grondige voorbereiding vereist. Daarin onderscheidt zich de professionele dagvoozitter/discussieleider of spreker van de goedwillende amateur.

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Mijn reactie