Je publiek beter bereiken: de terugkoppeling

30 maart 2010
Categorieën: Je publiek beter bereiken
4 reacties »

Veel bijeenkomsten eindigen met een terugkoppeling van de resultaten, vaak uit kleinere sessies. Te vaak voegt dit programmaonderdeel niet wezenlijk iets toe. Als je het doet, maak het dan interessant, sprankelend en effectief. Ik geef een paar voorbeelden van leuke vormen (met dank aan een aantal collega’s van www.goededagvoorzitters.nl):

-              laat de samenvatting ludiek zijn:

o   bellen met oma (liefst echt), zodat de samenvatting gesteld wordt in normale mensen taal (met dank aan Astrid de Feiter);

o   samenvatten in een reclameslogan;

o   gezamenlijk een slotverklaring opstellen en ondertekenen (Rob Janssen    );

o   braderie van standwerkers (Gert-Jan Jansen    );

-              kies bewust voor een bepaalde groepsindeling, zodat je zeker weet dat niet alle groepjes met hetzelfde resultaat terug komen. Kies voor conflicterende of elkaar aanvullende thema’s;

-              stuur de groepen op pad met hele concrete vragen, zodat de terugkoppeling een tastbaar resultaat geeft;

-              laat groepen niet allemaal hun hele verhaal vertellen, maar vraag ze alleen of ze iets toe te voegen hebben aan voorgaande presentaties;

-              voer discussie tussen de groepen; laat ze elkaars resultaten aanvullen;

-              vraag een externe observator de samenvatting te doen (Rob Janssen    );

-              vraag aan het begin van de dag naar mensen hun verwachtingen, kom daar einde van de dag op terug (Gert-Jan Jansen    )

 

En tot slot: laat de terugkoppeling niet alleen het einde van de dag zijn, maar vooral het begin van iets nieuws. Verbindt aan de terugkoppeling duidelijke doelen en afspraken, waar na afloop van de bijeenkomst gezamenlijk verder aan gewerkt kan worden.

Ik ben benieuwd of jullie nog meer tips en suggesties hebben.

 

 

 

 

 

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

4 reacties op “Je publiek beter bereiken: de terugkoppeling”

  1. Marga Groot Zwaaftink:

    Ook een manier: huur een sneldichteres in! Zij geeft op rijm, met piano muziek een samenvatting. Dit blijft hangen bij de deelnemers! Bovendien krijg je als organisatie het gedicht op papier zodat je dit na afloop nog naar alle deelnemers na kunt sturen. Wij hebben goede ervaring met Dominique Engers.

  2. Jan-Jaap In der Maur:

    Dank voor je aanvulling, Marga.
    In de catergorie ludieke, energiegevende afsluiters heb ik er nog één: Poppenspeler Armand Schreurs; hilarisch! Zie ook mijn verslag over de NLconference 2011: http://www.dagvoorzitter.nl/weblog/2011/04/nlconference-hoe-de-traditionele-aanpak-effectief-kan-inspireren/

    JJ

  3. Carolien Tollenaar:

    Wel eens gedacht aan Willem Gunneman. Verbazingwekkend snel, muzikaal of puur verbaal.
    Inzetbaar als dagvoorzitter, als break of spraakmakende afsluiter. Altijd inhoudelijk en met kennis van zaken.

  4. Jan-Jaap In der Maur:

    Nog een aanvulling: laat iedere deelgroep een bepaald onderdeel van een proces bekijken of het perspectief van één van de stakeholders in een organisatie belichten. Breng ze aan het eind bij elkaar en laat ze elkaar versterken.

    JJ

Mijn reactie