Je publiek beter bereiken: BN’er, expert, collega of professional?

30 november 2010
Categorieën: Je publiek beter bereiken
1 reactie »

Als je op zoek gaat naar een geschikte dagvoorzitter voor je bijeenkomst, heb je ruwweg vier mogelijkheden: een Bekende Nederlander, een expert op het vakgebied, een intern iemand of een professioneel dagvoorzitter.

Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen:

De Bekende Nederlander is bij uitstek een goede publiekstrekker. Mensen vinden het nu eenmaal leuk om beroemdheden te zien en ‘de show’ is gegarandeerd uitstekend. Ze hebben echter ook nadelen: ze zijn in het algemeen een stuk duurder dan de andere opties; een flink deel van de BN’ers (de goeden niet te na gesproken) is inhoudelijk niet sterk en beschouwt jouw opdracht vooral als schnabbel. Ik hoorde onlangs op de radio een uitspraak over een in vergetelheid geraakte TV-presentator: “Die zal wel dagvoorzitter geworden zijn”.

Een Expert weet als geen ander waar jouw bijeenkomst over gaat, waardoor het allemaal goed voorbereid en serieus over komt. Zijn inhoudelijke kracht kan echter ook zijn zwakte zijn: een expert kan gaan spreken in plaats van luisteren. Hij weet alles van het onderwerp, maar niets van het begeleiden van groepen en het bewerkstelligen van effectieve communicatie/discussie. Een goed alternatief kan de combinatie zijn van een professioneel dagvoorzitter voor de interactieve gespreksleiding en het maken van keuzes, en de expert als ‘sidekick’ voor de diepere inhoud.

Collega’s zijn soms een prima optie: hun aanwezigheid voelt vertrouwd en ze kennen interne gevoeligheden. Aan de andere kant kunnen ze bepaalde vragen niet stellen, die door iemand van buiten wel gesteld kunnen worden. Vaak kunnen collega’s wel ‘goed babbelen’, maar het leiden van een groep kan net te hoog gegrepen zijn. Een korte training door een professional zou kunnen helpen.

De professionele dagvoorzitter combineert een aantal belangrijke eigenschappen: hij heeft voldoende afstand tot de organisatie en de inhoud om kritisch te zijn en keuzes te maken. Hij heeft bovendien ervaring met ‘groepscommunicatie’ en interactie (cruciaal voor de bijeenkomst van vandaag; Zie ook mijn blog over het ‘moderne programma: http://www.dagvoorzitter.nl/weblog/2010/08/je-publiek-beter-bereiken-het-programma/ ).
Hij kan daarom in tijdens de bijeenkomst, in voor- en natraject een toevoegde waarde hebben als consultant en ervaringsdeskundige (zie ook:
http://www.dagvoorzitter.nl/weblog/2009/07/je-publiek-beter-bereiken-voortdurende-communicatie/ ).
De investering in een professioneel dagvoorzitter is echter flink. Of de kosten tegen de baten opwegen is een afweging die iedereen keer op keer moet maken.

Als eerder schreef ik over het professionaliseren van bijeenkomsten: http://www.dagvoorzitter.nl/weblog/2010/06/ .
Ik ben benieuwd welke keuzes jullie maken en waarom.

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

1 reactie op “Je publiek beter bereiken: BN’er, expert, collega of professional?”

  1. Thelma Pichel:

    Goede blog Jan-Jaap, onderwerp blijft relevant in onze branche.
    De keuzes worden doorgaans door de opdrachtgever gemaakt. Uiteraard wordt deze vaak wel geadviseerd door de PCO. Het advies is afhankelijk van het soort congres en thema. Soms zijn er echt goede experts als dagvoorzitter in te zetten en dan werkt dat ook perfect, maar in sommige vakgebieden is het vaak lastig een expert of collega met voorzitterskwaliteiten te vinden (het is overigens al lastig genoeg vaak om experts te vinden die ook goede sprekers zijn… maar dat terzijde). Dus de opmerking in je blog over een expert als ‘sidekick’ gebruiken is dan meestal ook mijn advies in dat geval. Een BN’er kan werken als publiekstrekker, maar uit ervaring is gebleken dat maar een handjevol echt ook de benodigde ervaring en capaciteiten bezit. Als er al bij ‘mijn’ congressen voor een BN’er wordt gekozen, is dat vaak wel iemand die bijvoorbeeld een actualiteitenprogramma presenteert of een gedegen journalistieke achtergrond heeft. Een professionele dagvoorzitter is zeker altijd goed, maar ook daar zijn grote verschillen in te vinden. Ooit een keer een ‘professional’ ingeschakeld die het erg goed deed, maar aan het eind een hele powerpoint-presentatie vol reclame van eigen publicaties ging laten zien… Erg jammer en schadelijk voor de reputatie van echte professionele dagvoorzitters, want die opdrachtgever was voorgoed genezen en zal dus een volgende keer voor een collega of expert kiezen vermoed ik. Zo is er voor iedere mogelijkheid wel iets te zeggen inderdaad, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een combinatie van een professional met expert ernaast.
    Voor iedere keuze geldt overigens: de informatieverschaffing naar de dagvoorzitter (en sprekers) voorafgaand aan het congres dient bijtijds en voldoende te gebeuren! Een sprekersbijeenkomst voor het congres is ook een must mijns inziens.

Mijn reactie