Ken je doelgroep. Luister niet naar de directeur!

1 mei 2012
Categorieën: Geen rubriek, Je publiek beter bereiken, Over vragen stellen en discussie voeren
1 reactie »

We zeggen het steeds weer: ‘ken je doelgroep. Alleen zo maak je geslaagde bijeenkomsten’. Maar hoe zorg je nou dat je de deelnemers in de zaal ook écht kent; dat je weet wat ze bezig houdt?
Een paar tips (waarschijnlijk incompleet, dus aanvullingen zijn welkom) om te zorgen dat de vragen van de deelnemers beantwoord worden:

Luister niet naar de directeur. Veel managers zijn er van overtuigd dat ze weten ‘wat hun mensen denken’. Met grote vanzelfsprekendheid briefen ze jou over wat er leeft. Maar eenmaal voor de zaal, merk je dat het anders is. Vertrouw daarom niet (alleen) op de inschatting van de directeur, maar doe eigen onderzoek.

Benoem de belanghebbenden. Om te peilen wat de verwachtingen zijn bij de doelgroep, moet je weten wie de doelgroep is. En die is maar zelden volledig homogeen. Benoem daarom de beslissers, beïnvloeders en betrokkenen: iedereen die direct geraakt wordt door het onderwerp.

Doe research. Vraag je opdrachtgever om een aantal contactpersonen en ga daarmee in gesprek. Een belletje is vaak al voldoende, maar investeer eventueel ook in de uren om langs te gaan.
Maar vertrouw ook niet alleen op de selectie van het management. Spreek ook willekeurig mensen aan in de wandelgangen en bij de koffieautomaat. Pak de gastenlijst er eens bij en doe een steekproef. En kijk wat er eventueel gepubliceerd is, binnen en buiten het bedrijf waar je voor werkt.

Gebruik social media. Moderne communicatiemiddelen maken het gemakkelijker met mensen in contact te komen en meningen te peilen. Je kunt dit spontaan op eigen titel doen, maar ook onder de vlag van het project. Steeds vaker kun je in de aanloop naar een evenement al mee praten in een LinkedIn Group, op Facebook of via Twitter. Zo kom je in gesprek met mensendie in de zaal zullen zitten, maar ook – en dat is misschien nog wel veel interessanter – met mensen die niet zullen deelnemen.

Vraag het de zaal. Mijn goede collega Gert-Jan Jansen opent de dag regelmatig met de vraag aan een aantal mensen in de zaal: ‘wat verwacht jij van deze dag?’ En zelf hou ik ook in de loop van de dag regelmatig contact met de zaal: op het podium, maar ook tijdens breaks vraag ik simpelweg wat de aanwezigen vinden.

Neem de tijd. Research kost tijd, maar dat verdien je meer dan terug. Met goede informatie kom je sneller tot de juiste aanpak van het evenement. Zo win je tijd terug én verhoog je de opbrengst van de bijeenkomst.

Laat los. Laten we eerlijk zijn: soms is er (budgettair en in planning) gewoon geen ruimte voor research. En het is ook bij lang niet alle bijeenkomsten even cruciaal je publiek door en door te kennen. Accepteer daarom dat het niet altijd lukt en laat het op de dag zelf aan komen.

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

1 reactie op “Ken je doelgroep. Luister niet naar de directeur!”

  1. Jerre Maas:

    Goed stuk Jan-Jaap en helemaal mee eens.

    Ik hoor presentatoren en dagvoorzitters vaak zeggen: “Ik weet niet of er hier mensen zijn die…”. Dat stoort me ontzettend; niet alleen omdat je dan niet genoeg tijd in je research hebt gestoken, maar ook doordat je de zin om kunt toveren in een vraag en op die manier je publiek leert kennen!

    Ik gebruik zelf veel interactieve hulpmiddelen om de zaal te betrekken en te weten wat er leeft. Denk aan stemkastjes en Twitter, maar ook aan simpele rode en groene kaartjes om te stemmen of bierviltjes om vragen op te stellen. Zo simpel; maar ontzettend effectief!

Mijn reactie