Dagvoorzitters zijn geen dozen

11 oktober 2012
Categorieën: Geen rubriek
1 reactie »

De eerste maand van Dagvoorzitter.nl als eerste bureau dat zich volledig richt op het matchen van dagvoorzitters en bijeenkomsten zit er op. De reacties uit ‘de markt’ zijn veelzeggend, soms zelfs verbazingwekkend.

Het goede nieuws is: er is veel en positief gereageerd op de start van Dagvoorzitter.nl als bureau voor professionele dagvoorzitters. Opdrachtgevers zien de meerwaarde en heel veel mensen uit het vak laten weten zich aan te willen sluiten.
Tegelijkertijd heerst er een hardnekkige misvatting: men neemt in het algemeen aan dat het de ambitie van Dagvoorzitter.nl is om zo veel mogelijk aanbod op de site te krijgen. En dat zegt iets over de markt: kennelijk worden bureaus vooral gezien als ‘dozenschuivers’ en niet als inhoudelijke adviseurs.
Geïnteresseerde dagvoorzitters veronderstellen voor een groot deel, dat het voor aanmelding volstaat om een betaling te doen, een foto in te leveren en een wervend tekstje te schrijven. Een deel van de belangstellende reageert ronduit gepikeerd, als blijkt dat er ‘aan de poort’ een kwaliteitscheck is en dat zelfs alleen maar goed zijn niet voldoende is. Een redelijk deel van de Nederlandse dagvoorzitter blijkt helemaal geen behoefte te hebben aan een volwassen, transparante discussie over kwaliteit, kennis en kunde.

Dagvoorzitter.nl wil anders zijn, omdat dagvoorzitters geen dozen zijn die je zonder kennis van de inhoud maar wat rond kunt schuiven.
Om te beginnen wordt een dagvoorzitter pas in het aanbod opgenomen, als is vastgesteld (door mensen die zelf ook dagvoorzitter zijn) dat iemand echt goed is. De opdrachtgever krijgt zo de garantie van kwaliteit.
Maar we gaan nog een stap verder: als iemand een vakman/-vrouw blijkt, is dit nog geen garantie voor toelating tot ‘de stal’. Er moet ook sprake zijn van een toegevoegde waarde op de reeds aangesloten dagvoorzitters. Dagvoorzitter.nl wil af van het idee, dat alle dagvoorzitters geschikt zijn voor iedere denkbare gelegenheid. Ieder heeft zijn eigen sterke kanten, haar eigen persoonlijke aanpak. De opdrachtgever verdient in onze ogen een gericht advies, welke professional het beste past bij een evenement.

Om iedere bijeenkomst de dagvoorzitter te geven die hij verdient, beschouwen wij ons aanbod als meer dan een losse verzameling individuën. Het moet een uitgebalanceerd team zijn, vergelijkbaar met een voetbalploeg: iedere positie in het (werk)veld vereist andere kwaliteiten.
Een wereldploeg heeft op iedere plek de beste speler. De reservebank is zo goed gevuld, dat alle posities dubbel bezet zijn. En alle spelers kunnen naast hun favoriete positie op nog één of twee plekken uit de voeten. Dagvoorzitter.nl zal de komende tijd nog een paar gerichte ‘aankopen’ doen om zo het team compleet te krijgen.

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

1 reactie op “Dagvoorzitters zijn geen dozen”

  1. Niels van der Schaaff:

    Goed verhaal, waar hopelijk alle partijen (opdrachtgevers en -nemers) eens over na gaan denken. Dit is wmb een stap naar volwassenheid en erkenning van het vak van dagvoorzitter. Wat overigens (wellicht minder volwassen ;-) ) niet wegneemt dat ik trots ben in de stal te (mogen) staan van Dagvoorzitter.nl…

Mijn reactie