Een professionele dagvoorzitter is nog niet de juiste

1 oktober 2012
Categorie├źn: Over vragen stellen en discussie voeren
1 reactie »

Nederland kent – als je weet waar te zoeken – best veel uitstekende dagvoorzitters (ook buiten ons buro). Wat niet alle opdrachtgevers zich realiseren is dat het feit dat iemand professioneel is, hem/haar niet meteen geschikt maakt voor iedere gelegenheid.

Het is eigenlijk heel simpel: heel veel mensen kunnen een voertuig besturen. Maar dat je verschrikkelijk goed en veilig auto kunt rijden, wil niet zeggen dat je ook in staat bent een vrachtwagen te besturen … laat staan een trein of vliegtuig.
En met dagvoorzitters is het net zo: ieder heeft zijn specifieke vaardigheden en daar moet je hem liefst gericht op inzetten.

Ik geef een paar voorbeelden: als je inhoudelijk de diepte in wilt, bijvoorbeeld middels interviews of debat, heb je het meest aan iemand met een journalistieke achtergrond. Wil je met de deelnemers een gezamenlijke prestatie leveren en toewerken naar een concreet eindresultaat, dan heb je wellicht meer aan iemand met een coachingsachtergrond, die in staat is de juiste werkvormen te bedenken en uit te voeren. Licht de nadruk sfeer, interactie, elkaar leren kennen en vertrouwen, dan is dat een kolfje naar de hand van iemand uit bijvoorbeeld het improvisatietheater.

De conclusie: met het zoeken van een professional tussen alle goedwillende amateurs ben je er nog niet. Om de juiste dagvoorzitter te vinden moet je heel scherp hebben welke expertise en persoonlijke eigenschappen je van hem/haar verwacht.

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

1 reactie op “Een professionele dagvoorzitter is nog niet de juiste”

  1. Niels van der Schaaff:

    Helemaal mee eens, want hoewel er door opdrachtgevers (te) vaak zwaarder over wordt gedaan dan (het thema van) de bijeenkomst rechtvaardigt, is het van wezenlijk belang dat men nadenkt en helder heeft over wat men wil bereiken met de bijeenkomst. Dus ook: waarom eigenlijk een bijeenkomst?

    En – net als bij veel zaken – gaat ook hier perfect De Wet van Sinterklaas op: ‘Als je niet exact vraagt wat je wilt, dan krijg je iets anders’. (Met dank aan Rob de Best voor zijn leuke boek over dit onderwerp)

Mijn reactie