IMEX: heel erg de moeite waard!

25 mei 2013
Categorieën: Gezien gehoord gelezen, Nieuws
Geen reacties »

Voor vertrek vroeg ik me af: waarom ga ik eigenlijk naar de IMEX? Achteraf kan ik zeggen: het was de moeite van de autorit meer dan waard!

Je moet wel weten waar te kijken: op het eerste gezicht lijkt deze internationale bijeenkomst voor event-professionals verdacht veel op de vakantiebeurs. Zo ver het oog reikt worden je exotische bestemmingen aangeboden. Of het nu Australië is, Dubai of Texas: ze vinden allemaal dat je vooral bij hun moet komen vieren of confereren. Het lijkt alles hotels en congrescentra wat de klok slaat. En dat is voor ons als bureau dat zich richt op inhoudelijke concepten natuurlijk helemaal niet zo interessant.

IMex Holland

Maar wie verder kijkt, vindt de onderstroom: een groeiende groep mensen die uit wil stijgen boven techniek en catering. Professionals die geloven dat event-architectuur, meeting-design en ROI dé termen zijn die de boventoon horen te voeren. Toen ik die mensen eenmaal gevonden had, werd het een inspirerend verblijf. Ik zet de highlights op een rij:

Wat gebouwen je vertellen:

Mike van der Vijver – schrijver van ‘into the heart of meetings’ -  hield een workshop over ‘the venue message’. Zijn stelling: iedere zaal geeft een boodschap af, die het gedrag van de deelnemers beïnvloedt. Een hotel dat zegt ‘ik ben 40 en heb botox nodig’ is dus niet de beste ruimte om een creatieve, innovatieve sfeer te creëren. En twee dagen later zag ik het zelf in praktijk gebracht: de bedoeling was een geanimeerde gedachtewisseling, de zaal zei ‘hier gedempt en beheerst spreken’.
Mike zijn boodschap: kies de venue liefst pas als je concept/programma bepaald. Maar luister minimaal goed naar je geboekte zaal en pas hem waar nodig aan.

waldorf statler

Meetings als wetenschap:

Jonathan Bradshaw (meetology) gaf één van de vele ‘campfire sessions’: kleine, intensieve groepen die onder leiding van een expert van gedachten wisselen. Jonathan specialiseert zich in het wetenschappelijk onderbouwen van werking en effectiviteit van live-meetings. In de sessie die ik bij woonde ging het over factoren die creativiteit bevorderen. Het ging over Pixar films, Darwin, Einstein, Waldorf & Statler en dat brainstormen aantoonbaar niet werkt; over de voordelen van liggen, spelen, liefde, zeurpieten en … elektrocutie. Ik heb Jonathan gevraagd zijn verhaal te vatten in een blog, dus hopelijk binnenkort meer.

Stop met organiseren, begin met creëren:

William Thomson stelde vast dat nog steeds 95% van budgetten naar de zaal, de techniek en de catering gaat. En dat meetings aantoonbaar effectiever worden, als je meer geld uitgeeft aan de inhoud.
Waarom, vroeg hij zich af, zijn bijeenkomsten zo saai? Terwijl we weten dat een carnaval in Rio meer blijft hangen dan de inhoud van een saaie speech. Dus waarom altijd alleen maar sprekers inzetten?
En waarom is netwerken nooit meer dan een half uurtje praten tijdens de lunch, terwijl iedereen zegt het belangrijk te vinden? Er moet in zijn ogen meer ruimte voor gemaakt worden en er zou gewerkt moeten worden met gerichte netwerk-concepten. Je kunt aan gerichte matching doen via bijvoorbeeld de badges en je kunt toeval een handje helpen met gamification.
William zijn boodschap: organiseer altijd, alsof de deelnemers er zelf voor moeten betalen.

FRESH diner:

Op de dinsdagavond kwam de FRESH-movement bij elkaar. Allemaal mensen die willen dat onze branche een volgende stap zet in zijn evolutie. Eens per jaar organiseren zij een conferentie in Kopenhagen. Ik hoop van harte dat jullie er komende januari allemaal bij zijn.
De avond werd gehost door ‘onze’ Lars Sorensen. Hij eindigde de bijeenkomst met een fantastische, geïmproviseerde rap in het Engels. Eerder op de dag werden Lars en ik (Jan-Jaap In der Maur) al geïnterviewd over ons vak.

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Mijn reactie