Wat er mis gaat bij heidagen en wat je er aan kunt doen

29 mei 2013
Categorieën: Gastblog
Geen reacties »

Heidagen, managementsessies, brainstorm … hoe je het ook noemen wilt, er wordt in ons land 10.000-den keren per jaar in kleine groepen gepraat over grote onderwerpen. Soms met een helder doel en een doelgerichte opzet, vaak zonder scherpe focus. Soms met een externe, professionele facilitator-dagvoorzitter, vaak alleen met eigen mensen. Soms met resultaat, vaak … u snapt het punt.
Een gastblog van Ricardo Bravenboer, branddesigner en eigenaar van Brave Brands, over zijn oplossing voor mislukte heidagen: durf te dromen! 

Tijdens mijn werknemersbestaan kwam de bureauretraite elk jaar langs. Het is de heidag voor ontwerpbureaus. Meestal zonder resultaat…
We kropen een dag samen op een über toffe locatie. We gingen ‘iets leuks’ doen en nadenken over de toekomst. We stapten in kayaks, bouwden een toren, of dansten de tango om vervolgens te brainstormen over ‘Hoe gaan we het anders doen?’
Er was een case waar aan werd gewerkt. Van het vergroten van de efficiëntie tot het verbeteren van klantcontact. Van slimmer organiseren tot het bedenken van een nieuwe werkplekinrichting. Er moesten oplossingen worden bedacht.

TNT aan tafel 16x9

Niemand vroeg zich af of die oplossingen ook écht ergens aan bijdroegen. 

Meestal belandden de plannen in een la en ging iedereen de volgende dag weer aan de slag. De nieuwe plannen zaten nog bij niemand in het systeem. Ze nodigden meestal ook niet uit om er mee aan de slag te gaan.

Met dromen ligt dat anders.

Ik neem regelmatig een dag de tijd om te dromen. Doelloos dwaal ik door de duinen. Ik geniet ik van een langs scherende meeuw, een tjilpende merel, een wegspringend duinkonijn en het ruisen van de wind.
Het geeft de ruimte om mijn gedachten de vrije loop te laten. En soms ga ik even zitten om mijn dromen te vangen. Met stift en papier visualiseer ik mijn droom, zodat ik hem niet kan vergeten.

Een droom kan van alles zijn.

Hij kan snel komen of langzaam opbloeien. Zakelijk of privé gerelateerd zijn. Pas na mijn droomdag sta ik mezelf toe om mijn dromen concreet te maken. Om het pad te tekenen richting die droom. Om te bepalen wat de eerste stap is die ik ga zetten. Mijn droomdag is om te dromen, niet om plannen te maken.
En dat zouden alle bedrijven moeten doen. Plannen maken vanuit hun dromen. Want dromen zijn inspirerend, daar wil je best een stapje dichterbij komen.
Geef iedereen eens de kans om te dromen. Laat elke medewerker geheel vrij en laat hem zijn dromen dromen. Misschien is het iets dat te maken heeft met het bedrijf, maar misschien ook wel iets persoonlijks. Dromen zijn dromen, ze zijn niet te sturen en dat moet je dan ook niet verwachten.
Wow! Wat waardevol zal dat zijn om iedereen zijn dromen met elkaar te laten delen. En om van daaruit te bedenken hoe je samen ervoor kunt zorgen, dat iedereen een stapje dichter bij zijn droom kan komen. Het bedrijf kan de katalysator zijn van ieders droom. Waanzinnig toch? Om als bedrijf samen de veiligheid en het vertrouwen te geven aan iedereen om te kunnen en mogen dromen. Om open naar elkaar te kunnen zijn en zo samen stappen te zetten.
Die dromen zijn niet alleen voor elk individu belangrijk, ze helpen ook om het kompas van het bedrijf te kunnen stellen. Vanuit dromen kun je samen bepalen wat nou écht de gezamenlijke koers is. Waar je samen voor wilt gaan.

Je mag me een dromer noemen,
Maar hopelijk ben ik niet de enige.
Ik zie het voor me. Wie begint?
Wie durft te (laten) dromen?

Ricardo helpt bedrijven bij het aantrekken van hun ideale klant met een combinatie van creativiteit en wetenschap. Zijn visie: door drijfveren van het bedrijf te vertalen in visuele identiteit, boodschap en merkstrategie, maak je van je bedrijf een transparant en betekenisvol merk.

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Mijn reactie