High Profile Locatieonderzoek door de bril van een dagvoorzitter

5 november 2013
Categorieën: Gezien gehoord gelezen
Geen reacties »

Recent viel het jaarlijkse locatieonderzoek van High Profile weer op de mat. Een mooi vormgegeven boekwerk, met veel feiten en cijfers. Als je er naar kijkt met de blik van een dagvoorzitter, valt een aantal dingen op:

locatie

44% van het budget gaat op aan locatie en catering. Dat is veel, in onze ogen. Zeker omdat we merken dat slechts een klein percentage besteed wordt aan content. Die verhouding moet volgens ons veranderen.

Slechts 11% van de opdrachtgevers werkt met een evenementenbureau. Dat is heel weinig, maar klopt wel met onze ervaring. Ook bij Dagvoorzitter.nl komt zo’n 90% van de aanvragen rechtstreeks van de opdrachtgever. Voor locaties ligt hier een gouden kans: aangezien de locatie vaak het eerste is waar een opdrachtgever zich over buigt, kan een locatie zich onderscheiden door die opdrachtgever op meerdere vlakken te ontzorgen. Bijvoorbeeld door de beschikking te hebben over een professionele pool aan dagvoorzitters-gespreksleiders, door contacten te hebben met sprekersbureaus etc. Omgekeerd helpen wij onze klanten graag aan de juiste locatie, als die daar om vraagt. Kortom: laten we elkaar helpen en daarmee de dienstverlening naar de klant verbeteren.

75% van de opdrachtgevers stelt vooraf een pakket van eisen op. Wij zouden heel benieuwd zijn, wat daar dan in staat. Onze eigen ervaring leert, dat er maar zelden gekeken wordt naar de ‘venue message’ en te vaak staan wij als dagvoorzitter op een plek die niet bijdraagt aan het halen van het doel van de bijeenkomst … of dat zelfs tegenwerkt. In praktijk wordt de locatie als eerste geboekt, zonder dat al precies helder is wat het programma zal zijn en elke eisen dat stelt aan de locatie. Dat zou andersom moeten.

Voor 79% is prijs de doorslaggevende factor. Opvallend is daarnaast, dat opdrachtgevers van een locatie vooral creativiteit verwachten, klantvriendelijkheid, goede bereikbaarheid, flexibiliteit etc. In onze ogen zou de focus moeten liggen op ROI: hoeveel draagt de locatie bij aan het welslagen van de bijeenkomst? Als door de keuze van de juiste locatie het doel van de bijeenkomst wél gehaald wordt, mag die toch best iets meer kosten? Dat vereist dan wel dat het doel van de bijeenkomst volledig helder is, en daar ontbreekt het nog wel eens aan.

Jan-Jaap In der Maur

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Mijn reactie