Waardevolle evenementen zijn geen raketwetenschap

13 januari 2014
Categorieën: Gastblog
Geen reacties »

Evenementen moeten aantoonbaar effectief zijn. Dat is een overtuiging, die steeds meer mensen delen. Maar vervolgens moet je dat ook waar maken en de vraag is dan: hoe? Dat is een probleem dat eveneens veel vakgenoten met elkaar gemeen hebben.
Rob Captijn – Strategy Director en partner bij BENG! – deed al aan EventROI, toen de term nog niet eens bestond. Hij heeft een heldere visie op hoe je bijeenkomsten werkelijk van waarde laat zijn.

In een Amerikaans onderzoek naar de content marketingtrends voor 2014, verkoos 70% van de deelnemende marketeers het evenement – voor het vierde jaar op rij- als meest waardevolle medium voor content overdracht. Content is King. En daar weten we in Nederland inmiddels ook alles van. Een dagvoorzitter speelt binnen dergelijke evenementen een steeds prominentere rol bij de overdracht van die content, ten bate van de overtuiging en activatie van zijn gehoor en de concrete Return on Investment van het evenement.

trends1

Speaking of ROI: er is geen onderwerp waar harder tegenaan gehikt wordt door de evenementenindustrie dan het hardmaken van die concrete opbrengst van het evenement. Op z’n best wordt ROI door vakgenoten gedefinieerd als “ het meten van resultaat”, terwijl het toch eigenlijk een no brainer zou moeten zijn dat er verdomd weinig te meten valt, als je die resultaten niet eerst proactief stimuleert. Daarom spreek ik liever over waardecreatie.

Ik heb ter inspiratie eens de Event Tactics op een rij gezet zoals we die bij BENG! hanteren. Zeg maar: hoe wij het medium, samen met onze klanten, strategisch benaderen om tot maximale ROI te komen.

Kosten of waarde?

We staan als industrie voor de principiële keuze tussen blijven concurreren op kosten of onderscheiden op waarde. Mij dunkt dat de laatste optie voor alle stakeholders zowel de meest interessante-, als de meest duurzame is. Daarvoor zullen we onszelf moeten aanleren om onze waarde ook proactief te onderbouwen én te bewijzen. Ik noem dat “Eventmanagement 3.0”.

Waardecreatie d.m.v. Evenementen in 12 heldere stappen

Voor wie als marketing- of eventmanager waardevoller wil worden voor zijn onderneming of de klanten van zijn bureau, heb ik ter verdieping ook nog “De BENG! Placemat”, die ik eerder dit jaar voor ons kantoor in New York ontwikkelde onder de titel: “Event ROI Architecture”, waarin ik waardecreatie d.m.v. events in 12 heldere stappen beschrijf. Die kun je hier gratis downloaden.

Na 25 jaar in de voorhoede mag ik concluderen, dat het genereren van verbluffend rendement van je evenement geen raketwetenschap is. Het is een denkroutine die je je eigen moet maken. Door de juiste vragen te stellen en de juiste conclusies te trekken. En het goede nieuws is, dat alles dat je daarvoor nodig hebt, inmiddels bewezen effectief beschikbaar is. Dus doe er je voordeel mee. In je persoonlijke belang, dat van je baas of opdrachtgever en de toekomst van ons prachtvak.

rob captijn

Rob Captijn is strategy director en partner in de Brand Entertainment Group, kortweg: BENG! Hij won meest recent de Best European Event Award voor beste ROI en was de afgelopen acht jaar juryvoorzitter van de Gouden Giraffe Effectief.
www.bengnl.com | robc@bengnl.com | @rcaptijn

 

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Mijn reactie