De dagvoorzitter: 6 voorwaarden om het een vak te mogen noemen

4 maart 2014
Categorieën: Je publiek beter bereiken, Stand van het vak
1 reactie »

De beroepsgroep van  dagvoorzitters is de fase van het schnabbelen voorbij, volgens Rens de Jong, Dagvoorzitter van het Jaar 2013. Maar hoe professioneel is het vak nu eigenlijk? Wij denken dat we een eind op weg zijn, maar dat we ook nog een lange weg te gaan hebben. Het vak dagvoorzitter is een puistige puber, waarin iedereen het talent ziet, maar die de stap naar echte volwassenheid nog moet zetten.

puistige puber
Eerder publiceerden we een lijst van zaken die mensen waarderen en afkeuren in dagvoorzitters; wat hun beeld is van een echt goede gespreksleider. De vraag die we onszelf stellen is: wat moet er gebeuren om van dagvoorzitter een echt volwassen vak te maken? Onze suggesties:

Opleiden: dagvoorzitters zijn nu vooral autodidacten, die het vak geleerd hebben door het veel te doen. Als gespreksleiders zich al (laten) opleiden, dan is dat vooral  op inhoud: ze verbreden hun kennis op bepaalde topics, zoals economie, zorg of  Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Het is onze overtuiging dat we  daarnaast moeten gaan trainen op echte dagvoorzittersvaardigheden: groepsdynamiek, interactie, debat, interview, psychologie, theater, improvisatie en ga zo maar door . Er zijn al trainingen (Leren Modereren, bijvoorbeeld), maar nog geen echte leergangen. Het zal altijd een ervaringsvak blijven, maar een echte beroepsopleiding zou geen kwaad kunnen.

Kiezen: we spenderen weken aan het vergelijken van energieleveranciers, auto’s, computers etc. Maar een dagvoorzitter beschouwen we als eenheidsworst, die we ‘even boeken’. Dagvoorzitters moeten wat dat betreft ook de hand in eigen boezem durven steken: pas als iedere gespreksleider het lef heeft zich te profileren en opdrachten af te slaan, omdat deze niet bij hem/haar passen, mogen we onszelf een volwassen branche noemen.

Meeting Design: bijeenkomsten worden met steeds meer zorg ontworpen en als gespreksleider kom je dan niet meer weg met het doen van je kunstje. Een moderne dagvoorzitter bereidt zich niet alleen inhoudelijk voor, maar ook doelgericht: hij doorgrondt het doel van de dag, begrijpt de event architectuur en destilleert daaruit zijn eigen toon, tempo en stijl.
Een werkelijke professionele dagvoorzitter is in staat in de loop van een bijeenkomst bewust te variëren: confronterend beginnen, om vervolgens meer ruimte te geven; of andersom. Met hoog tempo van start gaan, om daarna rust te brengen; of andersom. Openen met luchtige humor en schakelen naar een meer serieuze toon; of andersom. Een goede dagvoorzitter kan interviews, werkvormen, debatten etc op verschillende manieren uitvoeren en maakt daar een bewuste keuze in.

Meten: we zijn pas een echt professionele branche, als we er in slagen de toegevoegde waarde van ons werk aantoonbaar te maken. Return on Investment (en onze rol daar binnen) wordt door vele dagvoorzitters gepredikt, maar nog niet beleden. Gert-Jan Jansen loopt hierin voorop, met zijn belofte ‘niet goed, geld terug‘.

Vernieuwen: de aard van bijeenkomsten verandert, net als de manier waarop mensen leren, presteren en interacteren. En dus zal onze beroepsgroep mee moeten met zijn tijd. Iedere dagvoorzitter moet zich afvragen wat hij nu werkelijk weet van gamification, eventtechnology en hybride bijeenkomsten. Voor velen geldt: te weinig.

Verrassen: mensen leren beter, als ze uitgedaagd worden. En toch confronteren we ze met regelmaat met platgetreden paden. We laten ons als dagvoorzitters voorstaan op het feit, dat we af willen van de oneindige stroom sprekers. En vervolgens vervangen we dat door iedere keer dezelfde trucjes: mensen laten praten met hun achterbuurman, de zaal in om te vragen waar ze voor gekomen zijn, stemmen over van alles en nog wat.
En begrijp ons niet verkeerd: dit zijn om sommige momenten uitstekende werkvormen. Maar tegelijkertijd worden ze veel te vaak volkomen willekeurig toegepast. Aan ons – serieuze dagvoorzitters – de taak bewust te kiezen én mensen iedere keer weer te verrassen met nieuwe vormen.

Jan-Jaap In der Maur

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

1 reactie op “De dagvoorzitter: 6 voorwaarden om het een vak te mogen noemen”

  1. Marga Groot Zwaaftink:

    Ik vind het als boeken ook waardevol als een dagvoorzitter durft te kiezen en mij dat ook aangeeft: welke stijl, welke branches is zij of hij op zijn best. Dat mis ik ook nog wel eens. Ik snap het deels: keuzes maken is ook wellicht iets missen, maar ga uit van je kracht.

Mijn reactie