Stand van het vak: de puberteit

3 februari 2015
Categorieën: Over vragen stellen en discussie voeren, Stand van het vak
Geen reacties »

Het begint een mooie traditie te worden: aan het begin van het jaar geven wij onze visie op ‘de stand van het vak’. Voor ons gevoel zit het dagvoorzitterschap midden in zijn puberteit: alle basisvaardigheden zijn inmiddels aangeleerd, maar er is nog ervaring en groei nodig om ze echt effectief in te zetten.
Om van ons vak een werkelijk volwassen professie te maken, moet nog een aantal stappen gezet worden.

puistige puber

Professionalisme

Nog niet eens zo heel lang geleden was het dagvoorzitterschap vooral een fijne, goed betaalde schnabbel. Natuurlijk zijn de ‘klussers’ die het alleen maar doen voor het geld nog niet helemaal uitgestorven, maar gelukkig groeit de groep gespreksleiders die hun vak serieus nemen gestaag.
Maar er is nog een stap te zetten: op dit moment zijn dagvoorzitters vooral autodidacten. Ze hebben het vak onder knie gekregen door het veel te doen, goed naar zichzelf te kijken en voortdurend te schaven aan hun prestaties. Wij verwachten dat een volgende generatie moderatoren de eerste zal zijn, die bewust gaat kiezen voor het vak van dagvoorzitter. Zij zullen de eersten zijn, die stap voor stap getraind gaan worden in alle facetten van het vak.
Natuurlijk worden er al een aantal trainingen aangeboden. Zelf leiden we  - met veel succes – mensen op in de workshop Leren Modereren. Maar dan heb je het nog niet over een volwaardige beroepsopleiding tot dagvoorzitter-gespreksleider. Het kan in onze ogen niet lang meer duren, voordat dagvoorzitters een echt diploma gaan halen aan het eind van een breed opleidingstraject van misschien wel meerdere jaren.

Toegevoegde waarde

Met het verder professionaliseren van het vak, zal ook de toegevoegde waarde toenemen. We zullen steeds meer los komen van het inzetten van een dagvoorzitter, zonder dat duidelijk is wat dit oplevert. We zullen steeds meer groeien naar een situatie waarin de rol van de dagvoorzitter meetbaar gemaakt wordt en de keuze voor een bepaalde dagvoorzitter een hele bewuste wordt.

Rol van de dagvoorzitter

Omdat de aard van bijeenkomsten verandert, verandert de rol van de dagvoorzitter mee. We zitten midden in de beweging: het zenden van grote hoeveelheden informatie sterft – al is het langzaam – uit. Informatie kun je immers overal vinden. En dus komt er een groeiende focus op het inzetten en interpreteren van kennis en informatie.
Voor de dagvoorzitter betekent dit, dat zijn rol verschuift van presentator naar motivator, coach, het laten ondergaan van een ervaring, het wegen van feiten, het helpen informatie te vertalen naar de praktijk en die concreet toe te passen.

Van hip naar effectief

De waardering voor de rol van de dagvoorzitter groeit, maar is wel nog een vrij oppervlakkige. Misschien zijn we op dit moment wel de DJ van het bedrijfsleven: hip, maar zonder echte waarde. Daarom zie je nog te veel platgetreden paden: uitgekauwde formats, die vrij willekeurig ingezet worden. Dagvoorzitters die één kunstje heel goed beheersen en dat dan ook altijd doen; te pas, maar ook vaak te onpas.
Om volwassen te worden moeten we toe naar goed opgeleide dagvoorzitters, die alle facetten van het vak beheersen: groepsdynamiek, psychologie, theater, debat, interviewtechniek, gamification, eventtechnology… en ga zo maar door. We moeten toe naar gespreksleiders, die niet zo maar wat doen op basis van hun gevoel, maar die bewuste keuzes maken in toon, tempo en stijl.
De inzet van een dagvoorzitter moet een meetbare grootheid worden, op basis van heldere criteria. Pas dan mag het vak zich volwassen noemen.

Jan-Jaap In der Maur

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Mijn reactie